Illuminae | Umělecké dílo z vesmíru

Od začátku jsem si kladla otázku, co se stane, když se spojí žánry young adult a sci-fi s nezvykle psaným příběhem. Měla jsem strach, co když si nebudu umět scény vyjevit ve své hlavě? Nakonec musím říct, že má skepse byla zbytečná a při knize jsem ztrácela slova. Díky stylu psaní máte více svobody ve své fantazii.

IMG_20170714_143314

Příběh začíná na planetě Kerenza IV, na kterou zaútočí nepřátelská korporace právě v den, kdy se Kady rozejde se svým přítelem Ezrou. Mohla si vybrat horší den? Obyvatelé jsou nuceni opustit planetu a plout vesmírem do bezpečí. Za zády však mají stále nepřátelskou loď, která se je snaží dostihnout dříve, než všem poví pravdu. Kady je nucena se spojit se svým bývalým přítelem na druhé lodi, která také vyzvedla uprchlíky z planety Kerenza, aby se obyvatelé dostali do bezpečí. Z planety však byl přivezen také zmutovaný virus, který se začíná šířit.

„Nejdřív přežít. Potom všem říct pravdu.“

A teď – prosím o chvilku ticha za tak úžasnou obálku. Opravdu. Pokud chcete, aby vaše kniha zapůsobila na okolí, prosím, takhle se to dělá. Nemám ráda, pokud kniha má na tvrdých deskách ještě přebal, ale tady mi to vůbec nevadí, celý je totiž z měkkého plastu a působí jako desky složky s důležitými informacemi. Pokud vrchní přebal sundáte, naskytne se vám pohled již na první stranu z celé desky s poznámkami a zvýrazněním, nebo naopak cenzurou. Nejdříve jsem se nemohla vynadívat.

IMG_20170714_125339

Upřímně jsem od objednání nevěděla, co čekat. Každý psal, jak to není jen obyčejná kniha, žádný psaný příběh a já si pod tím neuměla nic představit. Nikdy v životě jsem nic takového nečetla. Ale ona to je taková nádhera! Prosím více tak kreativních lidí, kteří by tvořili taková mistrovská díla. Celá kniha je jeden velký soubor s útržky z chatů, emaily, zprávami z počítače, doplněné úžasným grafickým zpracováním. Vy příběh přímo vidíte plynout před vašima očima. Celé to dění žijete vy. Vy hackujete počítače, vy bojujete s nepřáteli. Nejde to popsat, to musí člověk zažít.

Hned ze začátku jsem však měla problém se jmény korporací a lodí. Pletlo se mi, kdo je na čí straně, tak jsem to jen přešla a doufala, že v průběhu příběhu si to zapamatuji lépe. Na konci mi došlo, že tam vlastně těch jmen ani tolik není a už jsem měla jasno, kdo s kým vlastně byl.

Napětí bylo perfektně stupňované a souvislosti promyšlené. Dokonce jsem četla, že autoři měli také konzultaci se zaměstnancem NASA, aby vše, co psali v knize, bylo možné a reálné. Patřili k tomu i nákresy lodí, vybavení a chování atmosféry. Se svým kamarádem, jehož jméno nechali skryté, konzultovali hackerství, kterého se v knize objevuje spousta. Museli mít jistotu, aby ve skutečnosti takové postupy také fungovaly.

Celkově to šlo velmi rychle, vzhledem k tomu, že většina stran je na začátku především chat. Ke konci jsem přečetla naráz přes dvě stě stran, nemohla jsem se od příběhu odpoutat a už po první stovce jsem nechtěla přestávat.  Neustále jsem potřebovala jít více dopředu, chtěla jsem vědět pravdu, chtěla jsem, aby už byly v bezpečí. Kdybych nemusela spát, přečetla bych celé dílo naráz.

IMG_20170714_140653

„Ty si zasloužíš složit k nohám všechny hvězdy v galaxii a tisíc diamantů do vlasů. Zasloužíš někoho, kdo by s tebou běžel tak daleko a tak rychle, jak ty chceš. A držel tě za ruku, ne zdržoval.“

Bohužel mi hlavní postavy nebyly tolik sympatické, především Kady. Bavili mne především její deníky, kde se trochu otevřela čtenářům a měla velmi trefné poznámky k celému dění. Její popisovaní terapeutických sezení mi vzalo slova. Ezra si mě získal dříve, konkrétně při zprávě o incidentu na Koperníku, která mne ohromila. Zhruba uprostřed knihy jsem si dvojici Kady – Ezra zamilovala, ale stále jsem neměla nervy na jejich pubertální výlevy, které na mě nepůsobili nijak roztomile, spíš otravně. Zatímco jeden den jsem je milovala, druhý bych je v mžiku rozdělila. Řekla bych, že Ezra mi byl něčím více sympatický, ale klobouk dolů Kady za její nervy a odvahu. Nejoblíbenější postavou se pro mě však stal Jimmy McNulty, který mi také zaplnil oči slzami a to hned několikrát.

„Měl modré oči, tenhle McNulty. Hezké jako moře.“

IMG_20170714_140733

Mými nejoblíbenějšími částmi z knihy bylo jednoznačně SPIRO – umělá inteligence řídící celý systém lodi Alexander. Vlastně jsem se po celou dobu raději pohybovala na Alexandrovi. Líbilo se mi, jak se autoři nebáli zajít daleko, nebáli se zabíjení a vše popsali přímo.

Celá kniha byla neskutečná! Bohužel úplný konec mne moc nenadchnul a ani nedokážu říci, proč vlastně. Prvních 95% se mi neuvěřitelně líbilo. Nic však nezkazilo mé těšení na druhý díl Gemina, který by měl v češtině vyjít 18. října! Zároveň se mi moc líbilo, kolik maličkostí do knihy vložili. Například binární kódy, které si opravdu můžete převést do citátů. Nebo pojmenování osob – například se zde objevuje desátník Sykes, který má odkazovat na hlavního zpěváka Olivera Sykese skupiny Bring Me The Horizon, která patří mezi Jayovi oblíbené kapely. Zároveň lodě jsou pojmenovány po velkých osobnostech z historie. Jimmy McNulty je pojmenován po Jamesi McNultym ze seriálu The Wire, který  Jay doporučuje zhlédnout.

Hodnocení: 9,9/10

2 thoughts on “Illuminae | Umělecké dílo z vesmíru

  1. Nejprve samá chvála u Aničky, teď tady. Pravda, kniha mě zprvu odrazovala kvůli formě, kterou je prezentovaná. Je krásna, to ano, ale bála jsem se toho, jak je psaná. Čím dám více mě ale utvrzujete, že mám jít opravdu do toho. Jen kdyby byly peníze, abych si ji mohla koupit. 😀

    To se mi líbí

Zanechat Odpověď

